Terapi bunyi merevolusikan secara Penyelidikan New Binaural

Terapi bunyi merevolusikan secara Penyelidikan New Binaural

Banyak dari orang hari ini sedang menyiasat faedah terapi bunyi, dan pasaran telah cepat untuk bertindak balas terhadap minat ini dengan pengenalan mesin bunyi seperti Oasis dan Conair sistem. Terdapat perdebatan sedikit tentang bagaimana terapi jenis ini boleh meningkatkan berbagai macam penyakit, termasuk kesannya kepada syarat-syarat epilepsi dan skizofrenia. Namun sehingga kini, badan yang lebih besar daripada penyelidikan dalam bidang ini hanya pergi setakat untuk mengakui manfaatnya dalam disiplin psikologi. Ramai saintis berpendapat bahawa ia adalah kesan plasebo di tempat kerja. Keadaan pesakit bertambah baik kerana pesakit percaya bahawa mereka bertambah baik. Sekarang bagaimanapun, penyelidikan baru telah membuktikan keupayaan untuk mengubah frekuensi untuk otak manusia menggunakan sains berdegup binaural dan ia telah menyebabkan kecelaruan menarik dalam disiplin neurologi. Namun, ia juga telah membawa seruan untuk pemikiran semula radikal teknik terapi bunyi dalam amalan hari ini dan ia adalah penting untuk individu untuk mengambil perkembangan baru ini kira sebelum memulakan program rawatan.

Bunyi terapi sehingga kini telah beroperasi di premis bentuk gelombang dan resonans. Pendengar akan dibentangkan dengan berselang-seli bunyi nada tinggi dan rendah dan idea adalah bahawa ini akan menjalankan otot telinga dalam dan seterusnya merangsang otak. Dalam sesetengah pesakit ini boleh bekerja dengan baik, tetapi pada orang lain ia tidak mempunyai kesan sama sekali. Pendekatan ini adalah salah satu daripada percubaan dan kesilapan. Berdegup binaural kerja yang berbeza. Walaupun ia masih menggunakan konsep frekuensi resonans, ia menyasarkan frekuensi tertentu bahawa otak manusia beroperasi semasa pilihan fizikal mental dan negeri-negeri relaks dan persepsi. Pesakit memakai sepasang fon kepala dan nada yang sedikit berbeza dimainkan masuk ke setiap telinga. Perbezaan antara kedua-dua nada frekuensi bahawa otak pendengar akan tidak sedar masukkan ke dalam. Ini dipanggil 'kekerapan berikutan sambutan' dan ia memberikan seseorang keupayaan untuk menukar frekuensi otak mereka sesuka hati. Jika seseorang berasa amat bimbang satu hari dan tidak dapat menumpukan perhatian kepada kerja mereka, mereka boleh mendengar lagu yang binaural dan beralih diri mereka ke dalam keadaan santai dan lebih produktif.

Sebab kajian ini telah mendapat perhatian itu adalah hakikat bahawa kajian yang disokong dengan bukti saintifik keupayaan ini muzik untuk mengubah gelombang otak. Keputusan EEG pada pesakit menunjukkan bagaimana kekerapan gelombang otak pendengar diubah oleh muzik yang menggabungkan rentak ini. Dan keputusan ini tidak terhad kepada satu segmen kecil kumpulan penyelidikan. Keputusan telah ditiru berkali-kali dalam setiap dan setiap mata pelajaran ujian. Memandangkan kita sudah tahu pengaruh otak ke atas kesihatan keseluruhan badan, berita ini adalah amat ketara. Yang menarik kepada pengamal perubatan adalah keupayaan kini membimbing pesakit ke dalam keadaan theta pemulihan, di mana badan mula menghasilkan hormon pertumbuhan manusia secara semula jadi untuk memulihkan diri sendiri.

Individu yang ingin menggunakan program binaural di rumah perlu berbuat demikian dengan baik, kerana terdapat banyak maklumat yang salah mengenai perkara ini. Salah faham yang biasa ialah idea mendengar lagu yang binaural pada stereo rumah, atau menggunakan mesin bunyi komersial. Ini akan menjadi satu kesilapan kerana kesan binaural, hanya diserahkan melalui penggunaan fon kepala kerana keperluan untuk mewujudkan keseimbangan frekuensi antara kedua-dua telinga. Tanpa membaca sumber yang boleh dipercayai untuk maklumat, seseorang yang ingin menjalankan program terapi pada risiko mereka sendiri membuang masa dan wang mereka kepada strategi yang gagal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar